تابلو نوشته پلکسی گلاس چیست | روش ساخت تابلو با پلکسی

ساخت تابلو نوشته

ساخت تابلو نوشته


تابلو نوشته پلکسی چیست؟

تابلو‌های پلکسی گلاس از جنس پلکسی (پلی کربنات شفاف) نوعی از ورق‌های پلیمر تولید می‌شوند. این ورق‌های پلی‌کربناتی ظاهری شفاف و برقی دارند که مشابه شیشه هستند.

پلکسی‌گلاس‌ها در صنعت ساخت تابلو نوشته کاربرد زیادی دارند و بیشتر برای تولید انواع تابلو‌های تبلیغاتی از آن‌ها بهره می‌برند. تابلوهای پلکسی‌گلاس طی فرآیندی توسط دستگاه‌های مخصوصی ساخته می‌شوند که تبلیغات را توسط رویه‌ای با جنس همین محصول اجرا می‌کنند. این طراحی توسط برنامه نرم‌افزاری کورل یا اتوکد روی ورق های پلکسی به ابعاد ۱۸۳*۱۲۲سانتی‌متر لیزر می‌شود. با ما در این مقاله از سایت اریا پلکسی همراه باشید تا همه چیز در مورد این تابلو ها را برای شما شرح دهیم.

تابلو نوشته

صخامت و سطح تابلو نوشته

معمولا ضخامت تابلوها بین ۲ میلی‌متر تا ۲۰ میلی‌متر حتی گاهی بیشتر است و لبه‌های آن نیز از جنس پلکسی به‌صورت نوارهای ۸ سانتی لیزر می‌شود. درنهایت توسط حرارت شعله و کلروفوم این لبه‌ها و حروف به رویه لیزر شده چسبانده می‌شود. در داخل این حروف یا نمادها از SMD به‌منظور ایجاد روشنایی و نور استفاده می‌کنند.

محافظت از سطح ورق پلکسی اهمیت بسیار زیادی دارد که به این‌ منظور نیز با‌استفاده از لایه کاغذی، سطح آن را پوشش می‌دهند. پس از اتصال حروف به صفحه تابلو نوشته برای اینکه بین آن‌ها حباب هوا ایجاد نشود، باید قطعات تا پایان خشک شدن چسب تحت فشار باشند و هرگز تکان نخورند. این ورق‌ها از نظر ظاهر به چند دسته شفاف، رنگی و ترانسپارنت تقسیم‌بندی می‌شوند که همگی مانند شیشه هستند.

مزایای تابلوهای‌ پلکسی‌گلاس

تابلوهای پلکسی‌گلاس بیشتر برای تبلیغات به‌کار می‌روند. این تابلوها در مقابل نور خورشید استحکام بسیار بالایی دارند همچنین استحکام زیاد تابلو مقاومت آن را افزایش می‌دهد. حروف برجسته پلکسی روی تابلوها نور را به‌راحتی از لبه و سطح رویه کار عبور می‌دهد. پلاستیک تابلو نوشته در مقابل نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهند و هرگز نخواهند پوسید.

در برابر عوامل طبیعی

پلکسی اگرچه مشابه شیشه است اما هنگام شکستن همچون شیشه نیست و مقاومت بیشتری نسبت به شیشه دارد. عایق رطوبت، حرارت، یخ‌زدگی و حتی باد و باران جزو برترین مزایای این محصول به شمار می‌روند.

تابلو نوشته

در برابر آلودگی

دو طرف پلکسی را به جهت عایق بودن در برابر انواع آلودگی‌های محیطی توسط چسب‌های مخصوصی می‌پوشانند. بنابراین می‌توان گفت آلودگی هیچ صدمه‌ای به این تابلوها وارد نمی‌کند.

برش تابلو

ساخت تابلو نوشته طی دو روش و توسط دو دستگاه برش CNC و برش لیزر انجام می‌شود. اما روش اشعه لیزر برش‌ها را دقیق‌تر و ظریف‌تر جلوه می‌دهد.

برخی دیگر از انواع مزیت‌های تابلوهای پلکسی عبارتند از:

  • مقاومت بالایی در برابر ضربه و خراش دارند.
  • تنوع رنگ و ابعاد آن‌ها زیاد است و در این‌صورت مخاطب حق انتخاب بیشتری خواهد داشت.
  • مقاومت در برابر اشعه ماوارابنفش نور خورشید از مهمترین ویژگی‌های این‌تابلوها است.
  • این تابلوها ظرافت و دقت بالایی در حکاکی دارند.
  • قابلیت حکاکی تصاویر، حروف و طرح‌های بسیار پیچیده روی تابلوهای پلکسی وجود دارد.
  • حکاکی با عمق‌های مختلف روی تابلوهای‌ پلکسی انجام می‌شود.

تابلو نوشته پلکسی‌گلاس به چند صورت ساخته می‌شود

تابلوهای پرکاربرد پلکسی‌گلاس را به دو صورت کنشکاف و لبه هندی می‌سازند. هریک از این روش‌ها دارای مزایایی هستند که مورد توجه صنایع مرتبط قرار گرفته‌اند.

در ساخت تابلو پلکسی‌گلاس به‌صورت کنشکاف لبه حروف را توسط دستگاه شیاری تا ۳ میلی‌متر حکاکی ایجاد می‌کنند. لایه‌های رویی این تابلو در داخل شیار قرار می‌گیرند و توسط حرارت مونتاژ می‌شوند.

اما در روش لبه هندی به عنوان دومین روش تهیه این تابلوها حروف لب به لب لایه را روی تابلو پلکسی مونتاژ می‌کنند. در این روش هرگز شیار و بیرون زدگی به‌وجود نمی‌آید.

ساخت تابلو نوشته پلکسی‌گلاس به نسبت دیگر انواع تابلوهای دیگر نسبتا سخت‌تر است و نیاز به ظرافت و دقت زیادی دارد.

تابلو نوشته

روش‌های اجرای تابلو پلکسی‌گلاس

پلکسی ماده‌ای شفاف است که برش و ترکیب آن با دیگر موادها مانند استیل تابلوهای متنوعی را خلق می‌کند. تابلو‌های جنس پلکسی امروزه کاربرد زیادی دارند که دلیل اصلی آن مقاومت آن‌ها در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مختلف است. ساخت تابلو نوشته به چند روش اجرا می‌شود که تمامی روش‌ها مزایای خاص خود را دارد. این‌ روش‌های متنوع شامل موارد زیر هستند.

• در روش اول حروف پس از پایان برش به‌صورت برجسته روی پس‌زمینه رنگی و مات اجرا می‌شود.

• دو روش دوم نوشته‌ها را بعد از برش به‌صورت برجسته روی پس‌زمینه ترانس و شفاف نصب می‌کنند.

• در مرحله بعدی نوشته، طرح یا حتی اشکال پس از برش با باقیمانده شابلون روی زمینه اجرا خواهند شد.

در آخر

ساخت تابلو نوشته یکی از هنرهای بسیار مهم و کاربردی است. این فرآیند امروزه توسط تجهیزات مدرن با متریال‌های جدیدی چون پلکسی انجام می‌شود.

شرکت آریا پلکسی یکی از برترین تیم‌های بزرگ ارائه خدمات پلکسی در کشور است. این مجموعه با بهره‌گیری از مواد اولیه باکیفیت، نیرویی توانمند و تجهیزات مدرن خدمات متنوعی چون طراحی، ساخت، اجرا و فروش انواع پلکسی در زمینه‌های مختلف را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

سوالات متداول

تابلو نوشته پلکسی چیست؟

تابلو‌های پلکسی گلاس از جنس پلی کربنات شفاف نوعی از ورق‌های پلیمر تولید می‌شوند. این ورق‌های پلی‌کربناتی ظاهری شفاف و برقی دارند که مشابه شیشه هستند.

مزیت مهم تابلو پلکسی چیست؟

مقاومت در برابر اشعه ماوارابنفش نور خورشید از مهمترین ویژگی‌های این‌تابلوها است.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!

دریافت لیست قیمت، مشاوره و سفارش فوری
مکالمه را شروع کنید
مکالمه مستقیم با ما
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم.